Translate

Pay Attention

Please click on the pictures to see them bigger
Please see the categories ( right side)

25 Nisan 2012 Çarşamba

Yellow Pavilion, Sari Kosk, Emirgan Grove, Emirgan-Istanbul


1-English
Yellow Pavilion which is builded between the years 1871 and 1878 in chalet style at Emirgan Grove by Ismail Pascha who is from Hidiv family. It’s architectural style makes an impression of ‘bird houses’ . This is a way of reflecting Turk’s love of birds. As a necessity of traditional lifestyle the architectural plan is based on the hall and rooms are opening to this hall. Architect of the building is Sarkis Balyan. The ornamentations on the ceilings and walls wide, high doors and windows, carvings which are enriched by bright colours carry importance.
Yellow pavilion reflects delicate features of art of ornamentation. Flower figures on inner ceilings and ornamentations on outer sides are typical examples of art of carving. In XVII and XIX centuries Ottoman wooden-work provided a warm atmosphere for the buildings. At these countries flower decoration is applied on wood. Walls are decorated with pomegranate flower, rose, clove, jasmine, tulips and ceilings are covered with golden gilds. On the hill, at the garden, there is a small pool. Water element which takes place frequently increases the liveliness of the area with unique Bosphorus Scene.  

2-Turkçe

Sarı köşk, Emirgan korusunda, 1871-1878 yılları arasında Hidiv sülalesinden İsmail paşa tarafından yaptırılmıştır. Şale üslubunda ve bir kuş evi görünümdedir. Bu, türklerin kuş sevgisinin işlevsel ve sanatsal bir anlatım biçimidir.Geleneksel yaşama düzeninin gereği olarak bir sofa etrafında toplanan plan şeması uzun yıllar değişmeden sürdürülmüştür. Mimar Sarkis Balyan tarafından tasarlanan yapıda; tavan ve duvar süslemeleri, büyük, yüksek kapı ve pencereler , iç mekanlarda parlak renkle zenginleştirilmiş işlemeler önem taşımaktadır. Sarı köşk, süsleme sanatının en ince özelliklerini taşır. İç tavanda çiçek motifleri, yağlı boya figürler, dış cephe süslemeleri oyma el sanatının tipik örneğidir. XVII. ve XIX. Yüzyıllarda Osmanlı ağaç işçiliği, mimari yapılara daha sıcak bir atmosfer sağlamıştır. Bu yüzyılda çiçek bezemesi ağaç işlerinin tümünü kaplamıştır. Nar çiçeği, gül, karanfil ve yaseminlerle bezeli duvarlar ve tavanlar altın varaklarla kaplıdır. Bahçede, tepenin üstünde küçük bir havuz yeralır. Sık sık ortaya çıkan su ögeleri boğaziçinin eşsiz görünümü ile canlılığı arttırmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder